Een nieuw vervoersbedrijf
Eind 19e eeuw verzorgden paarden- en stoomtrams het openbaar vervoer in en tussen de Brabantse steden en dorpen. In jaren twintig en dertig kregen ze concurrentie van autobussen en vrachtwagens. In 1934 werden zes stoomtrambedrijven ondergebracht in de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten (BBA).
Groei en ontwikkeling
Halverwege de jaren 30 verdween de stoomtram als vervoermiddel. BBA-autobussen verzorgden het vervoer langs de voormalige tramlijnen. Na de Tweede Wereldoorlog startte BBA ook met stadsbusdiensten, en vanaf de jaren 60 met sneldiensten tussen verstedelijkte gebieden en naar plaatsen zonder treinstation.
Hoofdkantoor Breda
Het hoofdkantoor van de BBA was gevestigd in ’s-Hertogenbosch tot het in 1937 een nieuw onderkomen vond aan de Tramsingel in Breda. Op 22 oktober 1959 werd op het terrein van de BBA een nieuw hoofdkantoor geopend, dat in 1993 werd vervangen door een kantoor aan de Mastbosstraat 12. BBA werd in 2001 verkocht aan een Franse investeerder en zag de naam in 2007 gewijzigd in Veolia Transport Brabant.
Fotocollectie
De fotoverzameling van de BBA, opgezet door W.J.M. Leideritz (voorlichter), is in 1990 overgedragen aan Stadsarchief Breda. De collectie telt 2750 foto’s (periode 1881-1985).